عوامل انسداد بینی

توسط شهریور ۲, ۱۳۹۶ جراحی بینی, مقالات بدون نظر

عوامل انسداد بینی

از عوامل انسداد بینی می توان به رینیت ، اختلالات ساختمانی ،سینوزیت مزمن اشاره کردکه به صورت مختصرتوضیح داده می شود.برای درمان بینی بهتر است به یک جراح بینی خوب مراجعه کنید.

رینیت

یکی از عوامل انسداد بینی رینیت ها هستند.به التهابات داخل بینی رینیت گفته می شود که با آبریزش بینی و احساس پری به همراه است. رینیت ها به دسته ی آلرژیک و غیرآلرژیک با علت خاص و بدون علت خاص تشکیل شده اند.
رینیت آلرژیک
به بیماری شایع ۲۰ تا ۳۰ درصد از افراد که دارای فاز ۶ ساعت تاخیری است می باشد ،علائم موجود خارش ،عطسه ،احساس پری و گرفتگی می توان نام برد.
رینیت آلرژیک مزمن که در این نوع از رینیت، تنها گرفتگی و آبریزش بینی به همراه است.

آلرژی

آلرژی ها موادی هستند که باعث بروز آلرژی می کنند که می تواند غذایی ، شیمیایی و یا استنشاقی باشد .آلرژی های استنشاقی به دو دسته تقسیم می شود که شامل آلرژی های استنشاقی فصلی(در فصل خاص ایجاد می شود ) و آلرژی های استنشاقی دائمی (در تمام طول سال ایجاد می شود)می باشند.

درمان آلرژی

سعی کنید از آلرژی ها پیشگیری کنید و مواد غذایی که باعث ایجاد آلرژی می شود تا حد امکان مصرف نکنید .کنار گذاشتن حیوانات خانگی ، مبلمان کهنه و لوازم های پرزدار در ایجاد آلرژی نقش بسزایی دارند.
آنتی هیستامین مهمترین دارویی است که برای درمان آلرژی استفاده می شود.بهتر است در تمام فصل آلرژی استفاده شود .
داروهای ضد احتقان یا دکونژستانت نباید به مدت طولانی استفاده شود ولی آبریزش بینی را متوقف می کند.
استروئیدهای موضعی در رینیت مزمن به صورت اسپری استفاده می شود و برای گرفتگی بینی و مرطوب کردن بینی کمک کننده است.
در آلرژی مزمن ممکن است موجب عوارض مقاوم به درمان دارویی شود یکی از عوارضی است که به درمان دارویی به هیچ وجه پاسخ نمی دهد هنگامی است که شاخک پایینی بیش از حد بزرگ شده باشد که در روش جراحی های قدیمی شاخک پایینی برداشته می شد اما امروزه با کاهش حجم این شاخک ها به کمک لیزر ،امواج رادیوفرکانس ،در باز کردن رفع مجرای تنفس و رفع مشکل تنفسی بسیار موثر می باشد.
رینیت غیر آلرژی علت هورمونی عبارتست از
• رینیت حاملگی
• رینیت قبل از سیکل قاعدگی
• رینیت ناشی از کم کاری تیروئید
• دیابت شدید

علت دارویی رینیت

بهتر است از قطره بینی طولانی مدت استفاده نشود زیرا به محض استفاده نکردن برگشت پذیر بوده وبیمار از حالت اول بدتر می شود . دارو یک نوع وابستگی ایجاد کرده و برای بیمارانی که به سرماخوردگی دچار شده اند استفاده از قطره بینی تا ۳ روز توصیه می شود.

یازده − 8 =